tag:blogger.com,1999:blog-1450179047788952125.post8419248948431947583..comments2022-02-26T12:49:28.236+02:00Comments on Alansi. Kirivalla. Lutsu. : Rikas Alansi Kaubi ja vaene mõisahärra DekenMonikahttp://www.blogger.com/profile/05943819300859727428noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-1450179047788952125.post-18520904684817689512010-12-20T22:36:59.244+02:002010-12-20T22:36:59.244+02:00Monika, see ei ole nii ainult Kirivallas, et talit...Monika, see ei ole nii ainult Kirivallas, et talitee läheb otse ja suvine haru keerab maha.<br /><br />Täpselt sama seis on tänini näiteks Aegviidus ja Vaimastveres-Endlas, lisaks (minu oletuste kohaselt) on ta varasematel aegadel olnud ka Kärdes, Palukülas ja veel mitmetes paikades, kus nüüdseks on situatsioon küll muutunud.<br /><br />Tõenäoliselt on see tingitud asjaolust, et taliteed olid vanasti (sajandeid tagasi) primaarsed ja valdav enamik kaupu viidi taliteedega. Suviti sai kasutada aga vaid osasid taliteede lõike (peamiselt asustuse ümbruses ja kõrge maaga metsades) ning tümadest kohtadest tuli ringi minna.<br /><br />Mõnes mõttes on kummaline, et seda ei ole senini kirjanduses ja teadustöödes märgatud ega maha mainitud.Valdo Prausthttp://www.mois.eenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1450179047788952125.post-29102239316767856442010-12-20T08:59:44.167+02:002010-12-20T08:59:44.167+02:00Jah, kui vaadata Maa-ameti kaardikeskuse verstakaa...Jah, kui vaadata Maa-ameti kaardikeskuse verstakaarti, siis sealtki veel on näha, kuidas põhitee läks enne Kirivalla külakeskust (sealt, kus pildistasid seda teelahknemiskohta) otse raba peale, ning tänane põhitee paistab siis hoopis kõrvalteena.Monikahttps://www.blogger.com/profile/05943819300859727428noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1450179047788952125.post-11116572239651671752010-12-20T00:38:45.731+02:002010-12-20T00:38:45.731+02:00Osundet hr Aitsami artiklis toodud andmed on oluli...Osundet hr Aitsami artiklis toodud andmed on oluliseks toeks minu Kose kihelkonna teedevõrgu arenguloo hüpoteesile, mille ma Kõue Rahva Majas esitasin. Ehk siis kui 1545 ja 1547 mainitakse Tallinna kaupmeeste peamise lõuna poole kulgemise tee kahe esimese peatuspaigana Vaidat ja Alansit, saab siit teha järgmised järeldused:<br /><br />1. Praegune Tartu maantee polnud soisel lõigul Kaguvere-Puiatu veel suviti läbitav, mistõttu tuli liigelda trassil Kolu-Kirivalla-Alansi-Habaja-Vaopere-Kuimetsa-Vahastu-Piiumetsa. Talvist teed ei saa hr Aitsami artiklis mainitu puudutada, sest on üsna selge, et talitee lahknes suvisest juba Kirivallas ja läks üle Seljamäe kõrtsikoha ja Siuge otse Vaopere suunas ilma Alansit läbimata.<br /><br />2. Saula sild oli 1545 juba massliiklusele läbitav. St varasem (muinasaegne ja varakeskaegne) peamine teetrass Kurna-Lähtse-Nabala-Tuhala-Kolu oli muutunud juba teisejärguliseks Lehmja-Vaida-Aruvalla-Saula-Kolu kõrval. Mina pakkusin Kõue Rahva Majas sellise muutuse toimumiseks (Saula silla ehitusajaks) 14. sajandi keskpaika.Valdo Prausthttp://www.mois.eenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1450179047788952125.post-78780235188040567402010-12-17T11:19:48.589+02:002010-12-17T11:19:48.589+02:00Kui vaadata tõlget 1462.a dokumendist, mis on ära ...Kui vaadata tõlget 1462.a dokumendist, mis on ära toodud antud kirjatükile eelnenud postituses, siis isegi kui mõne küla puhul tekib väike küsimus, kas seal oli mõis või mingi mõisaüksus (mõistete Gut, Hof, Hofstätte hetkel küsitavad tõlked), siis Habajal ei olnud siis kindlasti mingit mõisa, vaid mõned talukohad. Ka Valdo Prausti andmetel tekkis Habajale mõis ikkagi alles 1646.Monikahttps://www.blogger.com/profile/05943819300859727428noreply@blogger.com