neljapäev, 5. august 2010

Kuidas Alansi hiiesalu hävitati (täiend)

Olen siin varasemalt heietanud ja mõtteid mõlgutanud selle kohta, kus võisid asuda Alansi maausulised pühapaigad. Nüüd on saabunud pisut selgust selles osas. Vesteldes Alansi küla vanima elaniku Otti Astaga, kes elab Alansil küll alles alates 1936, kuulsin, et Vanakubja talukoha juures olnud haavasalu, mille kohta öeldud ka hiiesalu. Seal oli kümmekond haava, mis kasvasid pargi moodi, jõe kaldal. Asta sõnul nimeti seda hiiesaluks ja räägiti ka nii, et kui kaks allikat lähestikku on, pidavat see olema mingi hiis. Aga seal olnud nii, et üks allikas oli jõe kaldal ja teine kohe sepapaja juures, õige lähestikku. See asus kohe Vanakubja kõrval, rattakuuri kõrval, Vanakubja talukompleksist Sopi koha suunas (mitte Lutsuküla suunas, kus asub täna Hiie-nimeline kinnistu).
Täiendatud: juba saabus ka vastupidine arvamus, et see asus siiski Vanakubjast Lutsuküla suunas. Ja et haavasalu oli sealkandis midagi väga eksootilist, tolleaegsed lapsed ütlesid, et haavalehed on justkui hõbemündid.


Kas seal hiiesalus käidi tol ajal veel midagi tegemas, mingeid maausulisi kombeid talitamas? Asta sõnul ajal kindlasti enam mitte, kuigi sel ajal elasid külas mõned maausulised inimesed. Päris huvitav oli kuulda, kui ebausklikult kristlased maausuliste peale vaatasid. Külanaised olevat rääkinud, et sellest on jama, et see (hiiesalu) ei ole Jumalast. Vana-Kubjal hobused ei pidanud vastu, osteti terve hobune, natukese aja pärast suri ootamatult ära. Seda seostas külarahvas Jumala kättemaksuga, sest taluperemees oli taarausuline. Jaagu Oskar (Oskar Nõmmela, kes varjas Johan Pitkat) oli taarausuline, üks aasta võttis külm kartulid ära ning kartulikuhi läks mädanema - kristlastest külaelanike sõnul Jumal karistas, sest ta olnud hiieusuline.

Hiiesalu kohta märkis Asta veel, et Tallinnast käis üks ajaloolane (Juhan /.../ ) ja ütles, et neid puid ei tohi maha võtta, need on hiiepuud.

Ükskord tuli Asta töölt ja kõik puud oli maha võetud - maaparandustööde tegijadte poolt. Kellelgi olevat olnud sauna vaja Kuivajõel ehitada ja sauna siseviimistluseks olnud haaba vaja. Üks maaparandusmeestest oli Vana-Kubja naabertalu Sopi talu üks perepoegadest. Asta palus tal jätta alles Vana-Kubja leinajalakas, lootuses, et ta kaevab selle siis ise üles ja istutab Ottile, kus ta siis ise sel ajal elas. Kuid ei, mehed ei jätnud leinajalakat. Samuti võeti maha püramiidpaplid. Asta sõnul ei olnud siinkandis kuskil püramiidpapleid, mille tema isa oli istutanud. Isa oli veel Tallinnast kuskilt aiandist need toonud ja istutanud justkui väravaks tee juurde, mis viis haavasalusse. Need võeti ka maha. Haavasalus oli ka üks võimas tamm. Nii võimas ja vana, et viis meest oli vaja, et saaks tammel ümbert kinni võtta. Ka see võeti maha. Asta imestab, kuidas nad selle küll maha said saetud, kui see nii jäme oli?

Tammesid olnud üldse väga palju. Jõe äär - Soku oja - olnud tammesid täis. Kõik need tammed võeti siis maaparandustööde käigus maha.

Vaata Vanakubja kohta ka seda lugu.

1 kommentaar:

Hardi Urke ütles ...
Autor on selle kommentaari eemaldanud.